Saturday, April 22, 2006

Earth day and 3R's
1. Those who know me, know that I am in some extend environmentalist and those who don't know, have realized that by now:). [due to earth day event, I haven't shaved for past 4 days so, trying to conserve energy:-)]
So, it is Earth Day . In this site you can read about campaigns existing to save earth. one of the is entitled "Climate Change Solutions Campaign.

As an environmental concern I once again I recommend the use of clean energy like solar or wind or wave than nuclear based power stations.[of course, people would say who cares what you say:-)]
Also, let's not forget: Reduce, Reuse, and recycle

did you know, Ms. Masoumeh Ebtekar; ex-President of the office of environment and Preserve during Mr. Khatami time, has become one of 7 people known as champion of Earth!

I didn't know that she was able to do so many things: [taken from BBC Site

دفتر برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد (UNEP) برای دومين سال متوالی با برگزاری مراسمی به مديران برجسته ای که با ابتکارات و اقدامات خود به حفظ محيط زيست خدمت کرده اند جوايزی اهدا کرده است.

اين جوايز ارزش مادی ندارد و پشتيبانان مالی برنامه محيط زيست سازمان ملل به جای اينکه به برندگان مبلغی اهدا کنند، به مؤسسه ای به نام حيات وحش آسيا (Wildlife Asia) کمک مالی می کنند.

مراسم امسال در سنگاپور برگزار شد و برندگان جوايز آن که عنوان "قهرمان زمين" را به خود اختصاص دادند عبارت بودند از ميخائيل گورباچف، آخرين رهبر اتحاد شوروی، تولده برهان گبره اگزابر مديرکل حفاظت از محيط زيست اتيوپی، تامی کوه، سفير سيار در وزارت امورخارجه سنگاپور، رزا النا سيمئون نگرين وزير محيط زيست کوبا، معصومه ابتکار، رئيس پيشين سازمان حفاظت محيط زيست ايران، سازمان آمريکايی زنان فعال در محيط زيست و توسعه و محمد عشری از مصر، رئيس پيشين صندوق تسهيلات جهانی محيط زيست.

معصومه ابتکار که عنوان "قهرمان زمين" را از سازمان ملل کسب کرده طی سالهای 1997 تا 2005 ميلادی در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست بود که يکی از معاونتهای رياست جمهوری به شمار می رود.

وی نخستين زنی بود که در دوران حکومت جمهوری اسلامی به سمتی در اين سطح دست يافت.

دفتر محيط زيست سازمان ملل در تقدير از خانم ابتکار اعلام کرده که سازمان حفاظت محيط زيست ايران در زمان مديريت او تجديد سازمان يافت و جايگاهی معتبر در جهان کسب کرد؛ اساسنامه آن اصلاح شد، بيش از يکهزار و پانصد سمت جديد در آن ايجاد شد، کارکنان آن بازآموزی شدند تا آنجا که شمار کارکنان دارای مدرک دانشگاهی در آن طی هشت سال مديريت خانم ابتکار از 25 درصد به هفتاد درصد افزايش يافت.

تشکيل دفاتر سازمان حفاظت محيط زيست در 57 شهر کوچک، تأسيس ده مرکز جديد تحقيقاتی در شهرستانها، تأسيس موزه تنوع اقليمی در پارک پرديسان تهران و بازسازی بنيادی اين پارک و پايه گذاری شبکه ای از پنجاه آزمايشگاه مدرن و مجهز برای سنجش آلودگی آب، خاک و هوا و تجهيز نيروی سه هزار نفره محيطبانان از ديگر اقداماتی است که سازمان ملل متحد به عنوان دستاوردهای خانم ابتکار به آنها اشاره کرده است.

بنابر آماری که سازمان ملل منتشر کرده، وسعت مناطق حفاظت شده در ايران در مدت مديريت خانم ابتکار از 4.75 درصد کل خاک ايران به 7.75 درصد يعنی معادل يازده ميليون هکتار افزايش يافته، وصعت جنگلهای حفاظت شده در سال 1998 به ده درصد کل جنگلها رسيده و سه پارک جنگلی تازه احداث شده است.

اين آمار همچنين حاکی از اين است که طی هشت سال مديريت معصومه ابتکار، شمار تشکلهای غيردولتی فعال در زمينه محيط زيست از بيست به 650 افزايش يافت، شبکه ای از اين تشکلها سازمان يافت و اعضای شوراهای شهروروستا تحت آموزش در زمينه محيط زيست قرار گرفتند.

آن گونه که سازمان ملل متحد اعلام کرده، طی اين دوره، با حمايت سازمان حفاظت محيط زيست ايران بيست دوره کامل آموزشی مرتبط با محيط زيست در دانشگاههای مختلف راه اندازی شده و بيست مرکز تحقيقاتی جديد در اين زمينه تأسيس شده است.

اهدای جوايز ساليانه در زمينه محيط زيست، راه اندازی جشنواره بين المللی فيلم سبز نيز از جمله دستاوردهای دوران مح

تدوين نخست برنامه ملی محيط زيست، گنجاندن طرحهای محيط زيستی در برنامه سوم پنج ساله توسعه ايران، تأسيس دفاتر محيط زيست در کليه وزارتخانه ها و سياستهای سختگيرانه در زمينه آلودگی محيط زيست نيز از جمله دستاوردهای حضور خانم ابتکار در هيئت دولت ايران دانسته شده که در نتيجه آن، آن گونه که در آمار سازمان ملل آمده، سه هزار واحد صنعتی در اطراف بيست شهر ايران سيستمهايی برای تصفيه آب آلوده و جلوگيری از آلودگی محيط زيست راه انداختند.

بنابر اين آمار، سازمان حفاظت محيط زيست ايران باعث شده است پانزده خط توليد خودرو به علت عدم تطبيق با مقررات زيست محيطی از کار بازايستند و 53 خط توليد خودرو بهبود يابند که در نتيجه ميزان خروج گازها و ذرات آلوده کننده از اين خودروها هشتاد درصد کاهش يافته است.

سازمان ملل، توقف مصرف بنزين سربدار در سال 2002 در ايران و تشويق به جايگزينی گاز طبيعی به جای سوختهای رايج در کارخانه ها، نيروگاهها و خودروها در اين کشور را از ديگر اقداماتی دانسته که سازمان تحت مديريت معصومه ابتکار برای کاستن از آلودگی محيط زيست انجام داده و همچنين از اقداماتی موفقيت آميز ياد کرده که اين سازمان در جهت کاهش از آلودگی هوای تهران انجام داده است.

از جمله ديگر موفقيتهايی که دفتر محيط زيست سازمان ملل متحد برای مديريت خانم ابتکار برشمرده، اجرای طرح بازيافت زباله در بيش از پنجاه شهر بزرگ است.

معصومه ابتکار که 45 سال دارد در آمريکا تحصيل کرده اما با وقوع انقلاب در ايران به کشورش بازگشته و تحصيلاتش را تا دريافت دکتری ايمنی شناسی در اين کشور به پايان رسانده و سپس به تدريس در دانشگاه پرداخته است.

خانم ابتکار به عنوان سخنگوی دانشجويانی که در نوامبر 1979 سفارت آمريکا در تهران را اشغال کرد در رسانه های غرب شهرت يافت و روزنامه های آمريکايی از او با نام "مری" ياد می کردند.

پس از آنکه محمدخاتمی رياست مؤسسه مطبوعاتی کيهان را به عهده گرفت، سردبيری روزنامه انگليسی زبان کيهان اينترنشنال را در سال 1981 به معصومه ابتکار سپرد و سرانجام با تشکيل دولت خود در سال 1997 وی را به رياست سازمان حفاظت محيط زيست گمارد.

No comments: