Monday, June 22, 2009

protests in Iran....



1. Since yesterday the photos and movies of Neda (The women who got killed by basij paramilitary group, I have not been able to sleep properly.
It is so sad that I can't describe.
Just those who cannot see the reality of current Iran, don't watch it.


2. latest of Mir Hossein Moussavi from BBC:

موسوی: اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست

ميرحسين موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه جدید خود ضمن دعوت طرفدارانش به خویشتنداری، اعتراض به نتیجه انتخابات ایران را حق مردم دانسته است.

او در بیانیه ایی که روز یکشنبه (21 ژوئن) صادر کرد نوشته است: "خبر دلخراش شهادت گروهی ديگر از معترضان به وقوع تقلب گسترده در انتخابات اخير، جامعه ما را در بهت و سوگ فروبرده است."

گزارش ها از داخل ایران حاکیست که درگیری های عصر شنبه (20 ژوئن) معترضین و نیروهای امنیتی در تهران حداقل ده کشته و صد زخمی برجای گذاشته است.

میرحسین موسوی گفته است: "به كسانی كه مردم را به خاطراظهار نظر قانون شكن ناميده اند خبر می دهم كه بی قانوني بزرگ عدم اعتنا و نقض صريح اصل 27 قانون اساسي از سوي دولت در عدم صدور مجوز براي اجتماعات مسالمت آميز است."

او همچنین معترضین را به خويشتنداري دعوت کرده است.

به گفته وی، "كشور متعلق به شماست. انقلاب و نظام ميراث شماست. اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود اميدوار باشيد و اجازه ندهيد كسانی كه براي نااميدي و ارعاب شما مي كوشند خشمتان را برانگيزند."

آقای موسوی از طرفداران خود مجددا خواسته است که از خشونت پرهیز کنند و در عین حال به نيروهاي نظامی و انتظامی پیام داده است: "انتظار دارم نگذارند خاطرات اين ايام لطمه هاي جبران ناپذير به روابط آنها و مردم بزند."

شاهدان عینی در تهران پیشتر گفتند، پلیس ایران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از باتون، گاز اشک آور، دستگاه های آبفشان و تیراندازی استفاده کرده است.

یک خبرنگار بی بی سی گفت، در خلال درگیری میان تظاهرکنندگان و ماموران دولتی، مردی را که تیر خورده بود دیده است و شاهد تعدادی زخمی نیز بوده است.
ادامه اعتراض

میرحسین موسوی روز یکشنبه در جمع هواداران خود حاضر شد و از آنها خواست تا در صورتی که توسط مقام های دولتی بازداشت شد، دست به اعتصاب سراسری بزنند.

آقای موسوی همزمان در بیانیه ای خطاب به مردم معترض گفت: "همواره در کنار شما خواهم ماند."

آقای موسوی در این بیانیه تاکید دارد، "هرگز اجازه نخواهم داد بر اثر عمل من جان کسی در معرض خطر قرار گیرد و در عین حال بر اعتقاد راسخ خویش مبنی بر باطل بودن انتخاباتی که گذشت و استیفای حقوق مردم پای می فشارم."

این واکنشی مستقیم به رهبر جمهوری اسلامی بود که یک روز پیشتر گفت مسئولیت هرگونه اعتراضی متوجه نامزدهایی است که نتیجه انتخابات را قبول ندارند.

آقای موسوی از مردم خواسته که حرکات اجتماعی خود را بر اساس آزادی های مصرح در قانون اساسی و اصل امتناع از خشونت پیگیری کنند.

شاهدان عینی می گویند آقای موسوی در سخنان خود در خیابان جیحون تهران در نزدیکی خیابان آزادی که شاهد درگیری هزاران معترض با نیروهای دولتی بود گفته است که "آماده شهادت است" و به راهش ادامه خواهد داد.

درگیری های روز شنبه عمدتا زمانی آغاز شد که گروه های زیادی از مردم برای شرکت در تظاهرات به سوی میدان های انقلاب و آزادی سرازیر شدند اما به سد نیروهای امنیتی برخوردند.

از هفته گذشته و به دنبال اعلام نتایج انتخابات، شهرهای مختلفی در ایران شاهد اعتراضاتی بوده است. در برخی شهرهای ایران میان هواداران نامزدهای معترض با نیروهای امنیتی درگیری روی داد. بر اثر این درگیری ها تعدادی کشته و چندین نفر زخمی شده اند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران روز جمعه در سخنرانی شدیدالحنی به مردم هشدار داده بود از تظاهرات خیابانی خودداری کنند.

در اعتراضات روز شنبه در تهران، پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور، باتون و ماشین های آب پاش استفاده کرد و گزارش های تائید نشده، حاکی از آن است که این درگیری ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

شاهدان عینی گفته اند که صدای تیراندازی در تهران شنیده شده است. معترضان علیرغم ممنوعیت تجمعات امروز در خیابان ها ظاهر شدند و با پلیس درگیر شدند.

هزاران نیروی امنیتی که شامل تعداد زیادی نیروی بسیجی بوده است میدان انقلاب و حوالی دانشگاه تهران را به محاصره خود در آورده بودند. خبرنگاران می گویند مقام دولتی نسبت به روزهای پیش با شدت عمل بیشتری وارد عمل شده اند.

طبق گزارش ها معترضان از دست پلیس به کوچه و خیابان های اطراف محل تجمع گریختند و ضمن دادن شعارهایی علیه مقام های دولتی به طرف نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند. آنها همچنین در خیایان ها آتش روشن کردند.

یک شاهد عینی به بی بی سی گفت در برخی از کوچه های منتهی به خیابان آزادی پلیس ضدشورش راه مردم را بسته بود اما در حداقل یک مورد فشار جمعیت چنان زیاد شد که پلیس اجازه عبور داد.

آسوشیتدپرس گزارش می دهد که علیرغم تلاش های پلیس و بسیج، یک بار حدود سه هزار نفر از تظاهرکنندگان موفق به تجمع در میدان انقلاب شدند و شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر دیکتاتوری" سر دادند.

یک شاهد عینی به رویتر گفت که تظاهرکنندگان یک ساختمان مورد استفاده هواداران محمود احمدی نژاد در جنوب تهران را به آتش کشیدند.

"چقدر بی انصافند کسانی که منافع کوچکشان آنها را وا می دارد تا این معجزه انقلاب اسلامی را ساخته و پرداخته بیگانگان و انقلاب مخملین بنامند."

میرحسین موسوی

شاهد دیگری که در تظاهرات شرکت کرده بود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: "روی خیابان خون زیادی ریخته شده بود. فکر می کنم بتوانیم به جرات بگوییم که خیلی ها مرده اند یا امشب خواهند مرد. ما کسانی را دیدیم که شدیدا زخمی شده بودند."

شبکه های خبری خارجی از دادن گزارش عینی از تجمعات "غیرقانونی" منع شده اند بنابراین تایید این مشاهدات از سوی موسسات خبری ممکن نیست.

گزارش می شود که با فرارسیدن شب معترضان همچون شب های گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات از پشت بام ها "الله اکبر" و "یا حسین، میرحسین" سر داده اند.

آقای موسوی در بیانیه ای که همزمان با درگیری ها منتشر کرده، این پرسش را مطرح می کند که مردم می پرسند"چه باید کرد و به چه سو باید رفت".

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، می گوید که آنچه را به آن باور دارد با مردم درمیان گذاشته است.

آقای موسوی با شرحی از پیروزی انقلاب ایران در سی سال پیش در باره دلایل خود برای ورود به عرصه انتخابات می نویسد: "آمده بودم تا بگویم گریز از قانون به استبداد می انجامد، تا به یاد آورم که اعتنا به کرامت انسانها پایه های نظام را تضعیف نمی کند بلکه استحکام می بخشد."

آقای موسوی با اشاره به انتقادهایی که به حامیان وی وارد شده می گوید: "چقدر بی انصافند کسانی که منافع کوچکشان آنها را وا می دارد تا این معجزه انقلاب اسلامی را ساخته و پرداخته بیگانگان و انقلاب مخملین بنامند."

در این بیانیه با اشاره به اعتراض های گسترده نسبت به نتیجه انتخابات و نادیده گرفته شدن اعتراض ها آمده که اگر برای موج نارضایی های گسترده اجتماعی از بحران مدیریتی کشور، از طریق صیانت از آرای آنها پاسخ داده نشود و یا آنها نتوانند برای دفاع از حقوق شان به نحوی مدنی و آرام واکنش نشان دهند، مسیرهای خطرناکی در پیش خواهد بود.

آقای موسوی میزان تقلب و جابه جایی آرا را عظیم دانسته که به عقیده وی "آتش به خرمن اعتماد مردم زده است."

آقای موسوی امروز شنبه از سوی شورای نگهبان به جلسه این شورا دعوت شده بود اما از حضور در این شورا امتناع کرد. او در این بیانیه می نویسد: "از ما خواسته می شود که در این شرایط شکایت خود را از طریق شورای نگهبان پیگیری کنیم، حال آنکه این شورا در عملکرد خود چه قبل، چه حین و چه بعد از انتخابات عدم بی طرفی خود را به اثبات رسانده است."

ما در این راه با بسیجی رو به رو نیستیم، بسیجی برادر ماست. ما در این راه با سپاهی رو به رو نیستیم، سپاهی حافظ انقلاب و نظام ماست. ما با ارتش رو به رو نیستیم، ارتش حافظ مرزهای ماست و .... ما با کجروی های و دروغ گویی ها روبه رو هستیم و در پی اصلاح آن هستیم

میرحسین موسوی

این نامزد انتخابات همچنان بر این نظر است که باید این انتخابات باطل شود و انتخابات دیگری برگزار شود نه آنکه "با طرح احتمال خونریزی، مردم از هر گونه راهپیمایی و تظاهرات بازداشته شوند یا شورای امنیت کشور به جای پاسخگویی به سئوالات مشروع در خصوص نقش لباس شخصی ها در حمله به افراد و اموال عمومی و ایجاد التهاب در حرکت های مردمی، به فرافکنی بپردازد و مسئولیت فجایع به وجود آمده را بر عهده دیگران بگذارد."

به گفته آقای موسوی، "ما در این راه با بسیجی رو به رو نیستیم، بسیجی برادر ماست. ما در این راه با سپاهی رو به رو نیستیم، سپاهی حافظ انقلاب و نظام ماست. ما با ارتش رو به رو نیستیم، ارتش حافظ مرزهای ماست و .... ما با کجروی های و دروغ گویی ها روبه رو هستیم و در پی اصلاح آن هستیم."

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به مقامات دولتی توصیه کرده برای برقراری آرامش امکان تجمع مسالمت آمیز را بر اساس قانون اساسی فراهم کنند، زیرا با ایجاد فضایی آزاد در رسانه ها دیگر " احتیاجی به حضور نیروهای نظامی و انتظامی در خیابانها نخواهد بود."

شورای نگهبان که مسئول نظارت بر انتخابات است روز شنبه گفت که آماده است به طور تصادفی 10 درصد صندوق های رای را بازشماری کند. این شورا ابطال انتخابات با بازشماری کل آرا را رد کرده است.

No comments: